Een ludieke video of een stevig onderbouwde LinkedInpost? In een zee van social media kanalen is het moeilijk om te onderscheiden waar je aanwezig moet zijn. Resultaat: keuzestress! Deze stappen helpen je bepalen op welke kanalen je het komende jaar aanwezig moet zijn.
STEL JEZELF EERST DE VOLGENDE VRAGEN:
- Wie wil je bereiken en op welke kanalen is deze doelgroep actief? Een belangrijke stap bij het kiezen van een geschikt kanaal is het bepalen van je doelgroep.
- Wat is je budget? Know your limits: je kan wellicht niet voor elk kanaal content produceren. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Voorzie ook al een deel mediabudget om je content mee te adverteren. Dat is nodig als je weet dat je slechts 2% van je volgers bereikt met een organische post.
- Wat voor content zou je delen? Heb je vooral visuele, inspirerende content? Dan passen Pinterest en Instagram wellicht in je distributieplan. Of wil je vooral informeren en mensen naar je website lokken? Dan zijn Facebook en misschien zelfs LinkedIn wel een goede optie. Dit is natuurlijk afhankelijk van de eerste vraag: waar zit je doelgroep?
MOGELIJKE KANALEN:
FACEBOOK: BREED BEREIK, DRUK KANAAL
Na het Cambridge Analyticaschandaal werd een leegloop van het platform verwacht in 2018. Niets is minder waar. Driekwart van de Vlamingen gebruikt maandelijks Facebook volgens het IMEC.digimeter rapport. Facebook blijft dus nog steeds de grootste speler in Vlaanderen, maar stagneert vooral bij jongeren. Het platform stijgt enkel nog bij 45-plussers. Wél is er een sterke daling (-7%) bij 35-44-jarigen.
Conclusie: Facebook heeft zeker nog een plaats in je social media plan aangezien je hier een heel brede doelgroep op vindt. Hou er wel rekening mee dat heel veel merken inzetten op Facebook. Zorg dus dat je content opvalt en dat je aan slimme – liefst betalende – distributie doet
Op 1 mei 2019 maakte Facebook verschillende updates bekend voor Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp. Zo gaan ze op Facebook meer aandacht besteden aan groepen door prominentere snelkoppelingen toe te voegen aan hun design. Geen verrassende update als je weet dat steeds meer mensen privé gaan en communiceren via Messenger en WhatsApp. Stel jezelf de vraag of een Facebookgroep een meerwaarde zou zijn voor jouw merk. Wil je een community opbouwen? Wil je je doelgroep meer laten interageren met je content en ze – of bepaalde ambassadeurs – ook de mogelijkheid geven om zélf content te delen? Dan is een Facebookgroep misschien iets voor jou.
INSTAGRAM: VISUELE TREKPLEISTER
Instagram is nog altijd booming: in alle leeftijdscategorieën is er een stijging. Het platform is zelfs de sterkste groeier in het segment 25-34-jarigen. Daar bereik je maar liefst 60% van de doelgroep! Ook tieners geven aan dat Instagram hun favoriete kanaal is.
Goed om weten: 80% van de gebruikers volgt minstens één bedrijf of merk op Instagram. Bovendien zegt 75% van de gebruikers wel eens een actie te hebben ondernomen na inspiratie door een bericht op Instagram. En die kans kan stijgen als je influencers inschakelt.
Conclusie: Instagram is een absolute must als je Generation Z en millennials wilt bereiken met je content. Met visueel sterke content heb je een streepje voor.
TWITTER: DE MOEITE WAARD?
Twitter kan interessant zijn voor maatschappelijke thema’s die de publieke opinie kunnen beïnvloeden of corporate nieuws. Toch blijkt dat Twitter steeds minder gebruikers heeft: slechts 18% geeft aan maandelijks Twitter te gebruiken.
Conclusie: Twitter kan interessant als je een hoogopgeleid doelpubliek wilt bereiken of pr-waardige content wilt delen. Je kan Twitter ook inzetten voor customer support als je op grote schaal producten of diensten verkoopt.
Als Twitter aan populariteit blijft inboeten, moet je jezelf de vraag of het de investering waard is. Blijf je content analyseren: als de resultaten uitblijven, laat het dan vallen als kanaal.
LINKEDIN: VAN SAAI NETWERK NAAR COMMUNITYKANAAL
Sinds 2011 is LinkedIn gegroeid van 140 miljoen gebruikers naar 500 miljoen gebruikers. Meer dan 9 miljoen organisaties beschikken dan ook over een bedrijfspagina. LinkedIn-gebruikers zijn al lang niet meer actief om een baantje te scoren. Vandaag wordt LinkedIn gebruikt om te netwerken of om professionele content op te verspreiden.
Conclusie: leg je vooral de focus op B2B-communicatie en wil je een professionele doelgroep bereiken? Dan is LinkedIn het ideale kanaal. Je kan bovendien heel nauwkeurig targeten op basis van functies, vaardigheden, bedrijf en zelfs senioriteitsniveau.
PINTEREST: DÉ OPPORTUNITEIT VAN 2019
Pinterest is eigenlijk een gigantisch moodboard en daarom bijzonder interessant voor merken met visuele content. Het is een heel invloedrijk platform als je weet dat 90% van de wekelijkse gebruikers Pinterest gebruikt om aankoopbeslissingen te maken.
Misschien nog interessanter voor merken: 78% van de gebruikers zegt dat ze content van merken nuttig vindt. Ook hier vind je trouwens een heleboel millennials: 59% zegt dat ze nieuwe producten hebben ontdekt via het platform.
Conclusie: Pinterest is misschien wel het meest onderbenutte social media kanaal terwijl er heel veel potentieel in zit voor merken. ‘Promoted pins’ worden op Pinterest als minder storend gezien omdat de gebruiker sowieso op zoek is naar nieuwe of inspirerende producten. Adverteren op Pinterest is sinds kort ook in België mogelijk.
Je kan ‘promoted pins’ richten naar je gewenste doelgroep aan de hand van interesses, zoekwoorden, engagement met eerdere posts, websitebezoekers etc. Je kan focussen op betrokkenheid of op websitebezoeken. Ook de soorten advertenties zijn uitgebreid: autoplay video’s, carrousel ads, promoted app pins specifiek om bepaalde apps uit te lichten, buyable pins waarbij de gebruiker meteen een aankoop kan doen, … Hoog tijd dus om jouw plaats te claimen en ermee aan de slag te gaan!
Wil je graag meer weten over contentmarketing en hoe je jouw verhaal kwijt kan op jouw social media kanalen? Neem contact met ons op.